سفالگری یکی از قدیمی ترین صنایع بشر است و به اعتقاد برخی از پژوهشگران زادگاه سفالگری، ایران بوده است. - تاریخچه ی ظروف چینی

سفالگری یکی از قدیمی ترین صنایع بشر است و به اعتقاد برخی از پژوهشگران زادگاه سفالگری، ایران بوده است.

چرخ سفالگری نیز از قدیمی ترین ماشین های دست ساز بشر است و طبق شواهد موجود اولین چرخ سفالگری در مصر ساخته شده است.

اما تاریخچه تولید ظروف چینی به بیش از 1700 سال قبل باز می گردد و زادگاه ظروف چینی کشور چین است و بعد از مدتی آوازه این ظروف به کشورهای دیگر هم رسید.

امروزه بسیاری ظروف چینی قدیمی و کمیاب در موزه ها معروف جهان نگهداری می شود.
تاریخ صدور ظروف چینی از کشور چین به قرن 8 باز میگردد و مقصد این صادرات، منطقه خاورمیانه بود. در ابتدا فقط اشراف و پادشاهان از این ظروف استفاده می کردند ولی کم کم این ظروف جای خود را در بین تجار و بازرگانان هم باز کرد.

به طور کلی ظروف چینی فراورده ای از صنعت سرامیک است که به منظور سرو غذا تهیه می شود.
این ظروف بر اساس نوع فرایند تولیدشان به گروه بندی های مختلف تقسیم می شوند: فرایند حرارتی، دمای پخت، شفافیت، نور گذری و درصد جذب آب و غیره.

چيني ها برخلاف جنس هايي مانند بلور در تماس با غذاي داغ زود داغ نمي شوند و همچنين با سرد و گرم شدن به راحتي نمي شکنند. همچنين اين ظروف هيچ گونه مواد سمي و مضري ندارند.

ظروف چيني يکي از سالم ترين ظروف غذاخوري هستند که به هيچ وجه مشکلي براي سلامتي شما ايجاد نمي کنند.

تاریخچه ی ظروف چینی
تاریخچه ی ظروف چینی

ساخت سرویس چینی چگونه است؟

خاک چینی یا همان کائولین نوعی خاک نرم و سفید است که اولین بار در کشور چین و برای ساخت ظروف سفالی مورد استفاده قرار گرفت.

خاک چینی دارای ترکیبات سیلیس (46 درصد)، آلومینیوم (14 درصد) و 14 درصد آب است. خاک چینی دارای خواصی است که در دمای بسیار بالا براق، سفید و سخت می شود، به همین علت از این ماده برای ساخت انواع ظروف چینی مانند بشقاب، فنجان و همچنین کاشی و سرامیک و دیگر فراورده های چینی استفاده می شود.

از مخلوط خاک چینی، پودر کوارتز، فلدسپات و آب، خمیری به دست می آید که ماده اولیه سفالگری است. بعد از فرم دهی آن را در کوره قرار می دهند تا در حرارت حدود 1300 درجه سفت و سخت شود. بعد از حرارت اولیه و سخت شدن آن، ظرف ساخته شده را با لعاب آغشته می کنند و آنرا دوباره در کوره قرار می دهند. بعد از دیدن حرارت، ظرف نقاشی و آماده بسته بندی می شود.

به طور کلی تر میتوان فرایند تولید ظروف چینی را به صورت زیر نوشت:

فرآیند تولید ظروف چینی:

  1. آماده سازی مواد اولیه

  2. آماده سازی دوغاب

  3. ریخته گری

  4. خشک کردن

  5. قلب سازی

  6. پخت بیسکوییت

  7. لعاب زنی

  8. ساخت دوغاب

  9. فیلتر پرس

  10. اکسترود کردن

  11. فرم دهی پرس

  12. پخت لعلب

  13. دکور ورزی

  14. پخت دکور

  15. درجه بندی

  16. بسته بندی

ظروف چيني انواع گوناگوني دارند مثل: چيني هاي ضخيم و بسيار مقاوم، چيني کاغذي که بسيار نازک و براق و استخواني و بسيار گران قيمت است. و چيني پروسلن که ضخامت متوسطي دارد.

در نهایت به زبان فارسی برای کلیه ظروف صادر شده از کشور چین به کار می رفته است. در زبان انگلیسی به آن «China Ware» می گویند که بیان پر ابهامی است از کلیه ظروفی که از کشور چین و دیگر کشورهای شرقی مانند ایران به اروپا صادر می شده اند. لازم به ذکر است که ایران در دوران صفویه تولید کننده و صادر کننده «ظروف چینی» به اروپا بوده است.

بهترین ظروف چینی ایرانی به بالاترین کیفیت و بهترین قیمت ها در سایت ظرفستان به فروش می رسد. از میان بهترین برندهای سرویس چینی ایرانی می توان به سرویس چینی پردیس کاشان، سرویس چینی مقصود، سرویس چینی لورین اصفهان و … اشاره کرد.