این ظروف بهداشتی‌‌ترین جنس برای سرو غذا هستند، چون براحتی آلوده نمی‌شوند و از نظر شیمیایی ترکیباتی خنثی دارند و در تماس با مواد غذایی سبب تغییر رنگ و طعم آن نمی‌شوند.

ظروف شیشه‌ای یا بلور چه مزیتی دارند؟ این ظروف بهداشتی‌‌ترین جنس برای سرو غذا هستند، چون براحتی آلوده نمی‌شوند و از نظر شیمیایی ترکیباتی خنثی دارند و در تماس با مواد غذایی سبب تغییر رنگ و طعم آن نمی‌شوند. این جنس برای بسته‌بندی مواد غذایی کارخانه‌ای بهترین نوع است، زیرا به هیچ وجه رطوبت و آلودگی را جذب نمی‌کند و مدت طولانی‌تری مواد غذایی را نگه می‌دارد.

چرا گاهی برخی از انواع ظروف پیرکس با توجه به خاصیت نشکن بودنشان در مجاورت حرارت ترک می‌خورند؟

اصول تولید ظروف پیرکس تفاوتی با ظروف بلوری ندارد فقط هنگام تهیه پیرکس به ترکیبات آن ماده‌ای به نام بوراکس می‌افزایند که مقاومت ظرف را در برابر حرارت بالا می‌برد. گرچه این ظرف قدرت زیادی در برابر گرمای غذا یا داغی شعله دارد، اما اگر یکدفعه داغ و سرد شود حتما ترک خواهد خورد. در نتیجه اگر از این ظروف علاوه بر سرو غذا برای پخت و پز استفاده می‌کنید بهتر است ابتدا با شعله کم عملیات پخت را در این ظروف شروع و سپس حرارت را زیاد کنید. پس از برداشتن آن از روی اجاق هم نباید ظرف را در سطح سرد قرار دهید.

آیا ظروف چینی در مقایسه با ظروف شیشه‌ای برتری خاصی دارند؟

ظروف چینی یک نسبت خانوادگی با سرامیک‌ها دارند و تفاوت اصلی‌شان در این است که در درجه حرارت بالاتری پخته می‌شوند و سنگین‌تر و بادوام‌تر از ظروف سرامیکی هستند.

ظروف چینی سه نوع دارند. انواع ضخیم آن در هتل‌ها، انواع بسیار نازک و کاغذی آن در ساخت ظروف تزئینی و انواعی که ضخامت متوسط و براقیت خوبی دارند و پورسلن نامیده می‌شوند برای مصارف خانگی استفاده می‌شوند. ظروف چینی برخلاف ظروف بلور یا شیشه‌ای در تماس با غذای بسیار گرم زود داغ نمی‌شوند و نمی‌شکنند. تنها عیب این ظروف آن است که اگر با اجسام سخت و خشن شسته شوند جلای لعابشان از بین می‌رود و مستعد پذیرش آلودگی‌ها می‌شوند.

ظروف آرکوپال چه جنسی دارند؟

این ظروف را با ماده‌ای به نام اوپال تهیه می‌کنند که ویژگی‌های بهداشتی و ظاهری شیشه و چینی را دارد. از شیشه زیباتر و نشکن‌تر و از چینی سبک‌تر و نازک‌تر است. این ظروف در مقابل حرارت مقاوم هستند و می‌توان از آنها در ماکروفر استفاده کرد.

آیا ملامین را می‌توان در گروه ظروف بهداشتی قرار داد؟

اگر ملامین‌ها شماره پروانه بهداشت و مهر استاندارد واقعی و نه جعلی داشته باشند ظروف سالم و سبکی بخصوص برای استفاده در مسافرت و پیک‌نیک‌ها هستند. اگر این ظروف لعابشان از بین برود یا لب پر و ترک‌دار شوند منبع تجمع میکروب‌ها می‌شوند که می‌توانند در نوبت‌های بعد وارد غذا شوند. در ضمن بیشتر ظروف ملامینی رنگی قابلیت نگهداری رنگ را ندارند و می‌توانند به مرور این رنگ را وارد غذا کنند و در مواجهه با مواد اسیدی همچون آبلیمو، سرکه، آبغوره و گوجه‌فرنگی لعابشان را از دست داده و برای سلامت مضر شوند.

استفاده از ظروف مسی برای سلامتی چگونه است؟

اگر سطح داخلی ظرف مسی با فلز قلع پوشیده نشده باشد یا در اثر استفاده زیاد خش برداشته باشد، مس وارد غذا شده و با آن وارد فعل و انفعال می‌‎شود و بر اثر استفاده طولانی مدت، مس در ارگان‌های بدن به خصوص کبد انباشته شده و اثرات نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.

از طرفی امروزه بسیار مشاهده می‌‎شود که به دلیل قیمت ارزانتر سرب، برای اندود کردن ظروف مسی از سرب به جای قلع استفاده می ‎شود که این خود خطر مسمومیت با سرب را نیز به دنبال خواهد داشت.

حتی از قاشق‌های مسی با رنگ قرمز برای برداشتن روغن و مواد ترش استفاده نکنید به عنوان مثال قرار دادن یک قاشق مسی در ظرف روغن به دلیل اکسیداسیون می‌‎تواند مدت ماندگاری روغن را 80 برابر کوتاه کند.

مناسب ترین ظروف برای سلامت انسان
مناسب ترین ظروف برای سلامت انسان

در مورد ظروف تفلون چطور؟

چنانچه سطح داخلی ظروف تفلون دچار خراش شده باشد ماده‌ای وارد غذا می‌‎کند که مضر است. از طرف دیگر چنانچه حرارتی که به ظرف تفلون وارد می‌شود به بیش از 300 درجه سانتی گراد برسد تفلون تجزیه می‌‎شود و مواد سمی آزاد می‌‎کند. بنابراین سطح فلزی زیرین ظروف تفلونی هرچه ضخیم‌تر باشد مناسبتر است به ویژه در مورد تابه‌‎های تفلونی که در مقایسه با قابلمه ها در معرض حرارت بیشتری قرار می‌‎گیرند.

اشکال ظروف لعابی چیست؟

ظرف‌های سفالی دارای منافذ زیادی است که سبب می‌‎شود آب درون کوزه‌‎های سفالی خنک بماند. یک تا دوبار استفاده از ظروف سفالی اشکالی ندارد، اما بقایای غذا در منافذ این ظروف باقی می ‌ماند و پاک نمی‌‎شود به همین دلیل به مدت طولانی ‎تری قابل استفاده نیستند. ظروف سفالی لعابدار این مشکل را ندارند به شرطی که لعاب کاملاً سالم و بدون نقاط خار مانند باشد چون برای تهیه لعاب از اکسید فلزهایی مثل سرب و مس استفاده می‌‎شود که در صورت ریختگی لعاب در غذاها حل شده و وارد بدن می ‎شود.

ظروف پلاستیکی آیا برای سلامتی ضرر دارند؟

ظروف پلاستیکی انواع مختلفی دارند، ولی معمولا از بطری‌های پلاستیکی محتوی آب معدنی می‌‎توان تا شش ماه برای نگهداری آب استفاده کرد اما آبلیمو و سایر مواد ترش در این ظروف قابل نگهداری نیستند. لیوان‌های پلاستیکی به ویژه نوع شفاف آنها برای نوشیدنی‌های داغ مناسب نیست.

ظروف تهیه شده از فوم که معمولا یک بار مصرف هستند چطور؟

ظرف‌های فوم نیز برای نگهداری مواد غذایی داغ مناسب نیستند و بهترین ظروف یکبار مصرف به این منظور ظروف سلولزی هستند.

ظروف آلومینیومی بی ضرر هستند؟

استفاده طولانی مدت از ظروف آلومینیومی مثل کتری های آلومینیومی می‌‎تواند به اختلال در جذب روی و سلنیوم منجر شده و خطر عوارضی مثل زخم معده، یبوست، کولیت، کم خونی و حتی آلزایمر را افزایش ‎دهد. توصیه می‌‎شود اگر در ظروف آلومینیومی جرم ایجاد شده باشد، کنده نشود چون خود آن مانعی برای ورود آلومینیوم به غذاست.

ظروف استیل چگونه اند؟

ظروف استیل هم بسیار مناسب هستند اما بهتر است به مدت طولانی در آنها غذاهای ترش یا شور نگهداری نشود.

ظروف چدنی را چرا خیلی تعریف می کنند؟

ظروف چدنی هم به نسبت برای نگهداری و پخت و غذا مناسب است، اما اشکالی که وجود دارد این است که گاهی در سطح داخلی آنها از تفلون استفاده می ‎شود که سبب می ‎شود معایب ظروف تفلونی را داشته باشند. ظروف سرامیکی هم نوعی از ظروف سفالی لعابدار هستند و تا زمانی که لعاب آنها صدمه ندیده مشکلی ایجاد نمی‌‎کنند.

مناسب ترین ظروف برای سلامت انسان
مناسب ترین ظروف برای سلامت انسان

ظروف کریستال اگر برای غذا استفاده شوند چطور؟

ظروف کریستال معمولا برای غذا استفاده نمی شوند و بعنوان پیش دستی و ظروف پذیرایی خطری تولید نمی کنند، ولی در صورتی که بعنوان ظروف غذا و بخصوص لیوان و استکان برای چای و مایعات داغ، بکار روند به دلیل داشتن مقادیر بسیار بالای سرب، موجب مسمومیت با سرب خواهند شد.

و در آخر در مورد ظروف سنگی؟

ظروف سنگی ممکن است در دراز مدت ترکیبات موجود در سنگ بر غذا تاثیر بگذارد.