ظروف چینی یکی از پرطرفدار ترین ظروف پذیرایی و غذاخوری در بین خانم هاست که تقریبا در هر خانه ای ظرفی از جنس چینی یافت می شود. در مقاله های قبل به نکاتی که باید قبل از خرید سرویس چینی که باید به آن ها توجه داشت اشاره کردیم.

در ادامه ی این مقاله با انواع مواد سازنده ظروف چینی با شما همراه خواهیم بود.

کلمه ی چینی که در زبان ما مختص این ظروف است به منظور کشوری است که این محصول در آنجا تولید شده است ولی قالبا سرویس های چینی در بازار ایرانی فقط ساخت کشور چین نبوده و برخی از آن ها در کشور خودمان تولید می شود. از جمله چینی های ایرانی می توان به چینی پردیس کاشان، چینی لورین اصفهان، چینی مقصود، چینی تقدیس و … اشاره کرد.

ایران در قرن هفدهم میلادی به تولید ظروف چینی روی آورد ولی در لغت به این ظروف چینی میگفتند. در زبان انگلیسی واژه ی پرسلین (Porcelain) برای این ظروف بکار گرفته می شود. در اصل این لغت از اسم یک نوع حلزون به نام پرسلا (porcela) گرفته شده که صدف این حیوان بسیار سفید و شفاف است و تشابه زیادی با ظروف چینی دارد. حال این ظروف پس از قرن ها هنوز خط تولید خود را داشته و طرفداران زیادی را دارد.

در اصل سه نوع چینی در خط تولید های شرکت ها موجود است که این سه شامل موارد زیر است:

1. چینی (Porcelain)

2. چینی استخوانی یا بن چاینا (Bone china)

3. چینی فاین (Fine china)

مواردی که ذکر شد از نظر متریال و جنس با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به شرح این سه مدل چینی میپردازیم.

1-چینی (Porcelain)

از اولین و قدیمی ترین انواع متریال برای ساخت چینی است که در اصل ترکیبی از یک نوع خاک رس سفید رنگ و سنگ گرانیتی است که در کوره قرار گرفته و با قرار گرفتن در حرارت بالا نیز رنگ سفید خود را دارد.

اگر در آن از مقداری شیشه هم استفاده کنند نوعی آرکوپال تولید می شود. در خط تولید شرکت های امروزی از سیلیس هم در ترکیبات این ظروف استفاده می شود. هر چقدر حرارت کوره بیشتر باشد و حرارت بیشتری ببینند در آخر مقاومت و استحکام بیشتری را دارند.

فرق بین چینی و چینی فاین در همین میزان حرارت دمای آن است که چینی فاین حرارت کوره های آن بیشتر است.

2- چینی استخوانی یا بن چاینا (Bone china)

چینی های استخوانی همانند یک استخوان از سفیدی کاملی برخوردار نیستند و رنگ آن ها حالتی شیری رنگ دارد. دلیل آن هم استفاده از استخوان گاو در متریال آن است. مقداری پودر استخوان را در خاک رس مورد نظر ریخته و باعث میشود رنگ و شفافیت چینی تغییر کند.

درصد استخوان استفاده شده در بن چاینا متفاوت است و هر چه درصد بیشتری استخوان در آن باشد از نظر قیمتی گران تر می شود. زمانی که بن چاینا را در داخل کوره میگذارند و اگر جنس آن مرغوب نباشد بدون شک در داخل کوره یا ظرف میشکند و یا ترک برمی دارد.

معمولا ظروف بن چاینا گران قیمت هستند و در برابر ضربه مقاومت بالایی ندارند و بیشتر جنبه ی زیبایی آن است که شما را ترغیب به خرید آن می کند. بسته به طرح چینی که برخی از آن ها کار دست خواهد بود قیمت ها تغییر می کند. البته تمامی این کار ها لعابی بر روی آن ها می آید تا مقداری در برابر ضربه و حرارت مقاومت کنند.

3-چینی فاین (Fine Porcelain)

مراحل تولید این چینی با دو چینی دیگر تفاوتی ندارد و تنها تفاوت آن این است که در یک مرحله وارد کوره میشود و در ترکیبات متریال آن استخوان ندارد. معمولا حرارت کوره هایی که چینی فاین در آن قرار گرفته میشود چیزی در حدود 1100 الی 1300 درجه است.

این چینی به نسبت چینی های دیگر مقداری نرم تر و شکل پذیر تر است و بسیار راحت میتوان به آن شکل داد. معمولا مجسمه های چینی را بخاطر شکل پذیری راحت آن از چینی فاین می سازند. در کل تفاوت این سه مدل چینی در شفافیت و رنگ آن هاست.

رنگ بن چاینا بخاطر ترکیبات آن حالتی شیری رنگ دارد و شفاف تر است. بن چاینا حالتی لوکس و مجلل دارد و تفاوت قیمتی آن با دو مدل دیگر بیشتر است. چینی و چینی فاین دارای پس زمینه ای سفید تر هستند و شفافیت آن ها کمتر است ولی تفاوت قیمتی بالایی دارند و به صرفه تر خواهد بود.