امروزه با وجود تنوع ظروف غذا خوری و پذیرایی باز هم ظروف چینی مورد استفاده قرار می گیرند. ظروف چینی از سالم ترین ظروف غذا خوری مورد استفاده بشر است.

ظروف چینی از دیرباز از جمله ظروفی بوده است که مورد توجه قرار داشته است. حتی امروزه با وجود تنوع ظروف غذا خوری و پذیرایی باز هم ظروف چینی مورد استفاده قرار می گیرند. ظروف چینی از سالم ترین ظروف غذا خوری مورد استفاده بشر است. ظروف چینی نمونه ای از ظروف سرامیکی است که برای مصارف غذا خوری مورد استفاده قرار می گیرد.

با پیشرفت صنعت تولید چینی هر روزه سرویس چینی‌های با کیفیت‌تری وارد بازار می‌شوند. با پیشرفت صنعت تولید چینی هر روزه سرویس چینی‌های با کیفیت‌تری وارد بازار می شوند. سرویس‌های چینی در طرح‌های زیبا و با کیفیت های متفاوت تولید میشود یکی از با کیفیت ترین سرویس چینی ایرانی پینی هومیت می باشد.

در همه ی دنیا در مراسم های رسمی و تشریفاتی از سرویس چینی و ظروف چینی استفاده می کنند. سرویس چینی درجه ها و انواع مختلفی دارند مثلا چینی‌های سنگین و ضخیم در هتل ها مورد استفاده قرار می گیرند. چینی‌های کاغذی که بسیار ظریف، نازک و براق هستند و  بسیار گران قیمت که در کشورهای انگلستان و کره مورد توجه و استفاده قرار می گیرند. در ایران نیز از نوعی چینی که ضخامت متوسطی دارد استفاده می شود.

نکته ای که لازم به دکر می باشد این است که برای شستن ظروف چینی بهتراست که از مواد سفید کننده یا قرص‌های ماشین ظرف شویی که استاندارد نمی باشد و اجسام تیز مانند سیم ظرف شویی استفاده نکنیم، زیرا لعاب چینی را از بین می‌برد.

اگر به ظروف چینی علاقمند باشید، حتما وقت زیادی را در مغازه‌های چینی‌فروشی سپری خواهید کرد و ماحصل آن نیز دل بردن بعضی چینی‌های خارجی رده بُن چاینا از شماست. زیبایی این چینی‌ها خیره کننده است.

نکاتی که برای خرید ظروف چینی باید در نظر داشت شامل موارد زیر می باشد:

  • فرم و نقش ظروف چینی

  • کیفیت ظروف چینی

  • قابل شستشو بودن ظروف چینی در ماشین ظرفشویی

  • بهداشت ظروف چینی

  • تنوع و تعداد قطعات کاربردی ظروف چینی

  • خرید ظروف چینی براساس تعداد مناسب

  • خرید از فروشگاه‌های معتبر

  • ضمانت نامه

  • قیمت ظروف چینی

  • برند ظروف چینی

علاوه بر زیبایی باید به کیفیت سرویس چینی نیز توجه داشت. مواردی از قبیل سبکی، شفافیت و نورگذری، استقامت در برابر ضربه و شوکهای حرارتی، قابلیت استفاده در مایکروویو، ثابت ماندن طرح و نقش پس از شستشو در ماشین ظرفشویی و بهداشتی بودن ظروف،  از آن جمله اند.

نقش ظروف چینی در زندگی
نقش ظروف چینی در زندگی

سرویس‌های چینی با کیفیت، معمولا سبک و در عین حال بسیار سخت هستند. مقاومت و سختی لعاب و بدنه در برابر خط و خش و استقامت لبه در مقابل ضربه که معمولا موجب لب پر شدن ظرف می گردد، از جمله مزایای کیفی ظروف چینی مرغوب به شمار می آید. بعلاوه چینی با کیفیت مطلوب، در مقابل شوک های حرارتی مقاوم بوده و در درجه حرارت بالای فرهای خانگی و صنعتی دچار ترک خوردگی نمی شود.

علاوه بر این توجه به استانداردهای کیفی محصولات نظیر گواهینامه CE اتحادیه اروپا می تواند معیار مناسب دیگری برای تشخیص مرغوبیت سرویس چینی باشد.

انتخاب ظروف چینی با توجه به نوع پذیرایی انجام می پذیرد. به این معنی که برای مراسم رسمی و پذیرایی از میهمانان خاص معمولا از رنگها و نقوش کلاسیک و برای استفاده روزمره در منزل از سرویس‌های چینی با رنگهای شاد و اشتها آور استفاده می شود.

نقش ظروف چینی در زندگی
نقش ظروف چینی در زندگی

چینی استخوانی یا پورسلین

فارق از خصوصیات و مشخصات ظاهری و نحوه پختن در طول تولید، پورسلین در برگیرنده چینی، چینی ساده و چینی استخوانی است. اما کلمه ی “چینی” به یک مرجع جهانی تبدیل شده چرا که کشور چین محل ظهور ظروف چینی محسوب می شود.

پورسلین به معنی سرامیکی هست که در دمای بالا پخته و تهیه می شود. این محصولات در نفوذپذیری ضعیف و در خاصیت شیشه ای و براق بودن با کیفیت هستند. در ادبیات انگلیسی چیزی که به عنوان چینی استخوانی به آن رجوع می شد، بدون در نظر گرفتن مراحل تولید، نوعی پورسلین است با درصدی از خاکستر استخوان که به آن اضافه شده است. این خاکستر استخوان اضافه می شود تا محصول تولید شده در صورت نیاز و در مقایسه با سایر پورسلین ها بسیار نازک تر باشد.

برند هایی همچون “آیرونی کالی” ، “استیگما” و “کانفیوژن” سال هاست که از هر دو عبارت “چینی” و “پورسلین” استفاده می کنند. در اروپا از عبارت پورسلین خیلی بیشتر از چینی یا چینی استخوانی استفاده می شود در حالی که در بریتانیا به عکس این موضوع جریان دارد.

نقش ظروف چینی در زندگی
نقش ظروف چینی در زندگی

ویژگی‌های ظاهری چینی استخوانی

چینی با خمیر یا گل نرم در کل ظاهر و بدنه‌ای دلپذیرتر دارد. چینی‌ها در ضخامت بدنه ظرف می توانند به طرز چشمگیری گوناگون باشند. بسیاری از چینی‌های مرسوم در ظاهر کاملا لطیف و نازک هستند (مگر اینکه با ظاهر یک چینی استخوانی مرغوب و تعمیم یافته مقایسه شوند)

ظروف چینی در دسته بندی غیر رسمی به نوعی ضخیم تر از طراحی های رسمی هستند و الگوهای زیر لعابی برجسته در این دسته قرار می گیرند. بعضی از ظروف چینی ترکیبی از خاکستر استخوان در ساختار خود دارند اما نه به اندازه ای که بتوان آن ها را چینی استخوانی نامید. این نوع ظروف که استحکام بالایی دارند و در عین حال در دسته بندی چینی ساده قرار می گیرند، در بازار نهایی برای مشتریان مقرون به صرفه تر هستند.

چینی استخوانی در کل با ظاهر بسیار لطیف شناخته می شود (بسیار لطیف تر از چینی ساده). یکی از برندهایی که به عرضه چینی استخوانی با کیفیت متعهد است، “هومیت” می باشد.

بن چاینا از خاک رس سرامیکی نیمه شفاف که دارای حداقل ۲۵ درصد خاکستر استخوان (استخوان گاو نر) است ساخته می‌شود. در انگلستان میزان خاکستر استخوان حداقل باید ۵۰ درصد باشد تا به آن چینی استخوانی گفته شود. بن چاینا در حقیقت پرسلین است که حاوی خاکستر استخوان است. از ویژگی های بن چاینا سفت و سخت بودن، سفیدی و عبور نور از آن است.

برای تشخیص چینی استخوانی از سایر ظروف می‌توانید چینی استخوانی را در مقابل نور بگیرید. اگر انگشتانتان را از پشت ظرف ببینید این ظرف چینی استخوانی است.

تمامی مدل های سرویس چینی را می توانید به راحتی از سایت ظرفستان خرید کنید و درب منزل تحویل بگیرید.