یخچال ها قلب آشپزخانه هستند. پس هر چند وقت یکبار برای سلامت کل خانه و خانواده نیاز است که چک آپ شوند! یخچال ها، هر چند وقت یکبار، باید از داخل به خوبی تمیز شوند.

یخچال ها قلب آشپزخانه هستند. پس هر چند وقت یکبار برای سلامت کل خانه و خانواده نیاز است که چک آپ شوند! یخچال ها، هر چند وقت یکبار، باید از داخل به خوبی تمیز شوند. قفسه ها و طبقات باید از لکه های باقی مانده ی نوشیدنی ها پاک شوند و اگر تاریخ مصرف غذاها و خوراکی های داخل یخچال گذشته است و غیر استفاده شده اند، باید آن ها را از یخچال خارج کرد. برای آن هایی که هم حوصله این کار را دارند و هم زمانش را توصیه می کنیم با ظرفستان همراه شوند تا مراحل تمیز کردن یخچال را گام به گام با هم مرور کنیم.

۱.تمیز کردن یخچال: خارج کردن مواد غذایی

تمام خوراکی ها را از یخچال خارج کنید. آن ها را روی کابینت یا یک میز قرار دهید تا یخچال کاملا خالی شود. این کار به شما کمک می کند هنگام چیدن دوباره ی مواد داخل یخچال، کار شما راحت تر شود.
بهترین زمان برای این ممکن است زمانی باشد که سطح غذا در یخچال شما کم است، مانند قبل از سفر خرید هفتگی خود. این باعث می شود که اقلام بسیار کمتر برای حرکت در مورد.

اکثر مواد غذایی برای مدت کوتاهی خارج از یخچال دوام می آورند و مشکلی برایشان به وجود نمی آید. در عین حال گاهی غذا می تواند در یک مدت نسبتا کوتاه به “منطقه خطر” برسد و خوردن آن غیر ممکن شود. مطمئن شوید که مواد غذایی حساسی که بیش از یک ساعت یا بیشتر قابلیت بیرون ماندن از یخچال را ندارند در جای خنکی قرار بگیرند.

  • روشن کردن کولر می تواند این شرایط را برای حفظ مواد غذایی -مخصوصا در ماه های گرم تابستان- بهتر کند.

  • یا از قالب های یخ استفاده کنید و این مواد را داخل یخ قرار دهید.

  • اگر در فصل سرما هستید می توانید مواد را در بالکن یا خارج از خانه و در هوای آزاد قرار دهید.

چند راه ساده برای تمیز کردن یخچال
چند راه ساده برای تمیز کردن یخچال

۲. دور ریختن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته

هر گونه غذای تاریخ مصرف گذشته، کپک زده و غیر قابل خوردنی را دور بریزید. در صورت امکان، از کیسه فریزر برای جلوگیری از نشت مواد فاسد استفاده کنید. تمیز کردن یخچال و فریزر به صورت فصلی، اغلب مواردی که کاملا فراموش کرده ایم را به ما یادآوری می کنند.
تاریخ تولید و انقضا را بررسی کنید. این دو شاخص به شما کمک می کنند تا دور ریختنی ها را بهتر تشخیص دهید.

مواد غذایی را که بعید به نظر می رسد مورد استفاده شما قرار گیرند را دور بریزید. بعد از تمام شدن مرحله ی دور ریختنی ها، کیسه زباله را بلافاصله از خانه خارج کنید تا آشپزخانه شما از بوی بد مواد غذایی فاسد شده پر نشود!

۳.تمیز کردن یخچال: خارج کردن قفسه ها

همه ی قفسه ها و کشوهای یخچال را که قابل جا سازی هستند، از یخچال خارج کنید.
اگر نمی خواهید زمان زیادی را صرف تمیز کردن یخچال کنید، لازم نیست که تمام قفسه ها را بیرون بیاورید. قفسه ها را با یک دستمال و اسپری تمیز کننده پاک کنید.
معمولا قفسه بندی یخچال ها به شکل مشابهی هستند و جدا کردن و وصل کردن آن ها، کار راحتی است.

۴.تمیز کردن یخچال: شستن قفسه ها

قفسه ها، کشوها و دیگر سطوح را با دست بشویید. استفاده از صابون یا مایع ظرفشویی توصیه می شود. بیشتر این طبقه بندی و قفسات یخچال، در حدی بزرگ است که در ماشین ظرف شویی جا نمی شود یا نباید آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار داده شود.
قفسه و کشو های شیشه ای را بلافاصله با آب گرم نشورید. تغییر دمای ناگهانی می تواند شیشه را بشکند. در عوض، از آب سرد استفاده کنید. همچنین می توانید قفسه ها را بیرون بیاورید و قبل از شستشو آن را مدتی در محیط بیرون از یخچال گذاشته تا به دمای اتاق برسد.
لازم نیست برای لکه های سخت تر و قدیمی تر نگران باشید. از قدرت جادویی آب گرم و آمونیاک استفاده کنید. کمی آب آمونیاک را در آب گرم رقیق کنید. (نسبت ۱به ۵) و قبل از تمیز کردن اجازه بدهید کمی خیس بخورند سپس شروع به تمیز کردن یخچال و فریز کنید.

چند راه ساده برای تمیز کردن یخچال
چند راه ساده برای تمیز کردن یخچال

۵.تمیز کردن یخچال: پاک کردن دیواره ها

برای تمیز کردن دیواره ها یا طبقات غیر قابل جداسازی یخچال و فریزر، را با محلول یا شوینده ی مورد نظرتان تمیز کنید. همه لکه های بزرگ یا ماندگار را مورد حمله قرار دهید و تمام سطوح باقی مانده را با یک پارچه یا اسفنج تمیز کنید.
به احتمال زیاد نمی خواهید از یک صابون قوی یا خوشبو کننده در داخل یخچال استفاده کنید. زیرا غذا ممکن است این بو را جذب خود کند. دقیقا مثل وقتی که یک بطری آب را کنار یک بشقاب قرمه سبزی بگذارید. مزه ی آب درون بطری با بشقاب قرمه سبزی تفاوت آنچنانی نخواهد داشت!

ما در عوض، ۲ روش طبیعی تمیز کردن درون یخچال را به شما پیشنهاد می دهیم:

  • ۲  قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ فنجان آب گرم

  • ۱  فنجان سرکه سیب به همراه ۳ فنجان آب گرم

محول های بالا را بعد از آماده شدن، توسط یک دستمال نرم روی دیواره ها بکشید. برای لکه های واقعا سفت و سخت، سعی کنید از یک خمیر دندان بدون رنگ استفاده کنید. خمیر دندان به عنوان یک پاک کننده خوب عمل کرده و بوی نامطبوع را از بین می برد.

۶.تمیز کردن یخچال: شستن واشر های یخچال

اطمینان حاصل کنید که قفسه ها قبل از بازگشت به یخچال، کاملا خشک شده باشند. اگر عجله دارید با یک دستمال حوله ای آن ها را خشک کرده و درون یخچال قرار دهید.
واشرهای کنار درب یخچال و فریزر را با استفاده از یک محلول از ترکیب ½ آب و ½ سرکه تمیز کنید. نباید از هر شوینده ای در این مرحله استفاده کرد. زیرا ممکن است برخی مواد یکپارچگی واشر را خراب کند. سرکه بهترین راه حل است.

۷. تمیز کردن مواد غذایی و بطری ها و شیشه ها

همه ی بطری ها و شیشه ها و دیگر مواد را  با یک دستمال مرطوب پاک کنید و آنها را درون یخچال قرار دهید. حالا قلب آشپزخانه ی شما مثل یک ساعت میتپد!