این مطلب برای بیشتر اشنا شدن با کریستال، بلور، کریستالین، کریستال لایت و همچنین تشخیص اصل بودن محصول مورد نظر نوشته شده است.

این مطلب برای بیشتر اشنا شدن با کریستال، بلور، کریستالین، کریستال لایت و همچنین تشخیص اصل بودن محصول مورد نظر نوشته شده است.

بلور چیست؟

بلور هم مانند کریستال در لغت همان معنا را دارد. اما منظور محصولاتی هستند در آن ها از اکسید سرب خبری نیست، کمی درخشندگی محصول کم تر و وزنی بسیار سبک تر نسبت به حجم ظرف دارند.

بیشترین محصولات بلوری برای کشور چین هستند که مشابه کریستال چک و یا سایر محصولات با کیفیت تولید می شود، این تشابه کاملا سطحی هست و از نظر کیفیت با هم بسیار متفاوت هستند، البته قیمت هم بسیار متفاوت هست و باید منصفانه نظر داد، محصولات بلور در حد قیمت خود خوب هستند.

کریستال لایت:

کریستال لایت در معنی مفهومی مشابه با کریستال و بلور دارد. در کریستال لایت مانند بلور اکسید سرب وجود ندارد اما وقتی شما این محصولات را مشاهده می کنید بسیار نزدیک به کریستال هستند. دلیل این امر روش عمل آوری این نوع محصولات است. در واقع هنگام سرد کردن و شکل دهی این محصولات با کنترل عوامل مختلف عمل بلوری شدن را کنترل کرده و ماده منظم تری تشکیل می شود. محصولات کریستال لایت وزن کم تری نسبت به کریستال دارند و از قیمت کمتری بر خورداند. در اثر هم ضربه صدای متفاوتی با ظروف کریستال دارد.

کریستال چیست؟

در معنای لغت واژه کریستال کاملا مشابه بلور به معنی ماده است که ذرات تشکیل دهنده آن با نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند. اما معنی که در بازار و بین مردم برای ظروف کریستال شناخته شده است

در واقع شیشه سرب دار (LeadCrystal) می باشد. میزان اکسید سرب متغیر است و در بهترین حالت به ۲۴ درصد می رسد که دلیل سنگین وزن بودن محصولات کریستال همین ماده در آن است.

از دیگر خصوصیات این نوع محصولات درخشندگی بیشتر آنهاست. با توجه به اینکه ۲۴ درصد از این محصول را اکسید سرب تشکیل داده این نوع ظروف سنگین تر هستند نسبت به شیشه.

کریستالین:

کریستالین، نوعی دیگر از محصولات هستند که در ترکیب خود اکسید سرب را دارد اما درصد سرب کمتر از ۲۴ درصد است. معمولا درصد اکسید سرب در این نوع ظروف حدود ۱۲ درصد است. دلیل ساخت محصولات کریستالین و کریستال لایت برخی قوانین است که به تازگی ایجاد شده و استفاده از ظروف  کریستال در مورد بعضی از نوشیدنی ها و موادی مانند ترشی منع کرده است.

تفاوت ها:

۱-کیفیت تولید

برای اینکار یا باید قبلا محصولات اصل را خرید کرده باشید و اشنا باشید ، یا اگر بار اول است شما باید مقایسه کنید ، محصول مثلا کشور چک را مشاهده کردید سپس دنبال همان طرح تولید چین بگردید و متوجه تفاوت خواهید شد.

۲- وزن ظروف

همانطور در توضیح کلمات گفته شد محصولات کریستال سنگین ترین و بعد کریستالین و در اخر کریستال لایت و بلور هستند. وزن هم به شما کمک می کند ، البته دقت کنید که دو ظرف مشابه را باید مقایسه کنید تا این اختلاف وزن را متوجه شوید.

۳- قیمت

قیمت این محصولات بسیار متفاوت هستند.

۴- معایب موجود

محصولاتی که اصل هستند، یعنی کیفیت تولید بهتری دارند در نتیجه عیوب کمتری در آنها دیده خواهد شد.

تشخیص اصل بودن محصولات کریستال:

بهترین روش برای کسی که تجربه کار در بازار های کریستالی را ندارد مقایسه است، مثلا شما پیاله چین و پیاله چک رو در کنار هم ببینید تفاوت قابل دیدن می شوند، اول از همه مشخص ترین مولفه وزن هست. وزن بلور یا کریستالین بسیار کم تر هست نسبت به کریستال، دوم کارهای کشور چک درجه کیفیت بالایی دارد یعنی اینکه داخل این ظروف موج نیست، شفاف هستند، طرف دیگر ظرف براحتی معلوم هست.

اما در محصولات چین برای اینکه محصول ارزان تر باشد از کیفیت پایین تر و همچنین شفافیت کمتری استفاده شده است، پس به موج دار بودن محصول دقت کنید.

سوم گاها محصولات چین بدلیل نوع قالب ممکنه ایرادهای مثل جفت نشدن در قندان روی تنه ی پایینی قندان را دارا می باشند. که در محصولات چک بسیار نادر است.

در اخر برای اینکه خرید خوبی داشته باشید یک محصول را مورد نظر قرار بدهید و در چند فروشگاه بررسی کنید.

و یا وقتی بعد چند بار خرید به فروشگاهی اعتماد پیدا کردید از صاحب فروشگاه سوال کنید، بسیاری از دوستان در صنف کریستال و بلور صادق هستند و کمک می کنند شما خرید خوبی داشته باشید.

تذکرها و باور های غلط:

مارک بوهمیا و حرف B:

مارک و اینکه یک ظرف حرف B حک شده را داشته باشد اصلا ملاک تشخیص نیست . هر دو ظرف  که در تصاویر اولیه امده بود مارک بوهمیا دارند ،

مارک های چک رنگ و طرح های متفاوتی دارند و قابل خرید هستند، حرف B نیز برای حک کردن احتیاج به فناوری پیچیده ندارد در ضمن هزینه خیلی کمی احتیاج دارد.

حرف B در واقع به خواست وارد کننده روی محصولات زده شده، حروف دیگری هم توسط بعضی از وارد کننده ها بر روی ظروف زده می شوند و اینا بصورت سفارشی هست.

اما افراد سود جو برای اینکه محصولات مشابه را به قیمت بالا بفروشند در داخل این حرف ها بر روی ظرف می زنند.

این هم باید توجه داشته باشید بعضی از محصولات خود چک این حرف داخلشان حک نشده، گاها این مشکل پیش می آید که مشتری فکر می کند جنس اصل بدلیل نداشتن این حرف تقلبی است.

در مورد صدایی که در اثر ضربه به محصول ایجاد می شود:

معمولا ظروف کریستال صدای زنگ مانند ایجاد می کنند، البته این ملاک دقیقی نیست. چرا؟ صدایی که تولید می شود علاوه بر جنس تشکیل دهنده ماده به شکل خود ظرف هم بستگی دارد.

برای مثال صدایی که مثلا فنجان تولید می کند با صدایی که یک میوه خوری می تواند تولید کند بسیار متفاوت است. در هر حال اگه دو ظرف مشابه داشته باشیم صدا هم می تواند کمک کند. صدای محصولی که کریستال دارد مانند زنگ است.

در مورد اینکه محصول ترک داشته باشد:

اگه صدای ایجاد شده در اثر ضربه، یک صدای خفه باشد یعنی شما ضربه می زنید و صدایی مانند ضربه به ظروف پلاستیک ایجاد می شود. یک صدای بم و کوتاه نشان می دهد که محصول به احتمال خیلی بالا دارای ترک هست.

شناسنامه دار بودن محصولات؟ امکان تعویض و فروش:

محصولات کریستال و بلور بصورت فاکتور دار فروخته می شوند و در واقع سند خرید شما همان فاکتور هست. در فاکتور قمیت و تعداد هر ظرف نوشته شده در اخر جمع قیمت رو هم می نویسند. معمولا می نویسند مثلا میوه خوری چک و این سند شماست. فاکتور شماره های تماس و ادرس را دارد، بعضی از فروشگاها بصورت دستی و بعضی ها بصورت کامپیوتری می زنند و مشکلی نیست. در هر صورت بهتر است فاکتور شما مهر داشته باشد.

قضیه شناسنامه بیشتر به شکل کلاهبرداری داره انجام می شود، یعنی محصولاتی را به شما با قیمت بالاتر یا کیفیت کمتر می دهند و با ساخت شناسنامه شما را فریب می دهند.

به عنوان اخرین تذکر:

قبل از خرید شما می توانید از طریق اینترنت اطلاعات بسیار زیادی رو کسب کنید.

مثلا محصولات خارجی را با اسم های خودشان جستجو کنید حتی اگه کمی حوصله داشته باشید و انگلیسی سرچ کنید می توانید سایت این شرکت ها را پیدا کنید و محصولات آن هارا ببینید.

برای نمونه این سایت برند بوهیما هست که خیلی از محصولاتی که از کشور چک خرید می شود از این برند است. البته این به معنی بهترین بودن این برند نیست، محبوبیت این برند بیشتر است.

آخرین نکته

آیا تمام محصولات چین یا سایر مشابه ها بی کیفیت هستند؟

در این متن هدف من مقایسه بود، محصولات چین زیبایی کافی خود را دارند بعلاوه از قیمت خیلی خوبی برخوردارند و از لحاظ ظاهری هم بسیار مشابه هستند.

تمامی تفاوت های گفته شده با مقایسه در کنار هم مشخص می شوند. محصولات چین و یا سایر محصولاتی که مشابه محصولات گران قیمت و با کیفیت  تولید می شوند و از کیفیت متناسب با قیمت ارائه شده بر خوردار هستند.

بسیاری از کسانی که برای خرید مراجعه می کنند فقط بدنبال شنیدن اسم چک یا برند های مشابه هستند در حالی که تولیدات خود ایران از نظر کیفیت خیلی بهبود یافته است.

شما می توانید با بررسی چشمی محصولات چک و ایران را با یکدیگر مقایسه کنید و اگر منصفانه مقایسه کنید اختلاف کیفیت بسیار کم است و با توجه به قیمت خیلی کمتر محصولات ایرانی بهتر است با خرید محصول ایرانی به جای محصول خارجی از تولید ملی حمایت کنیم.

سایت ظرفستان به عنوان مرجع خرید ظروف چینی و آرکوپال ایرانی، از تولید ملی حمایت می کند.