در قدیم الایام چگونگی چیدن یک سفره یا میز شام یک دانش عمومی شناخته می شد، اما در دنیای سریع و پر مشغله امروز، دانستن اینکه چگونه یک میز را به درستی و طبق اصول بچینیم، تا حدودی می تواند کمی سخت و چالش برانگیز باشد.

نحوه چیدمان میز به صورت ساده، رسمی، غیر رسمی

در قدیم الایام چگونگی چیدن یک سفره یا میز شام یک دانش عمومی شناخته می شد، اما در دنیای سریع و پر مشغله امروز، دانستن اینکه چگونه یک میز را به درستی و طبق اصول بچینیم، تا حدودی می تواند کمی سخت و چالش برانگیز باشد. اگر شما میزبان یک میهمانی هستید و نمی دانید که چگونه باید میز خود را به عنوان یک میزبان بچینید، نگران نباشید، ما در این مقاله می خواهیم این موضوع را به شما آموزش دهیم. در اینجا سعی می کنیم دستورالعمل هایی دقیقی در مورد نحوه چیدن یک میز در سه موقعیت مختلف (ساده ، رسمی و غیر رسمی) به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

(این مطلب از سایت چینی تقدیس برگرفته شده است)

چیدمان میز ساده

بعد از آماده سازی غذا حالا نوبت به نحوه چیدمان میز می رسد. برای مناسبت های غیر رسمی، فقط نیاز به چیدن یک میز ساده وجود دارد:

یک زیر بشقابی، کارد و چنگال (چنگال، چاقو و قاشق)، یک بشقاب شام، یک لیوان آب و دستمال سفره.

دستورالعمل چیدن میز (سفره ) پایه یا ساده

 1. زیربشقابی را روی میز قرار دهید.
2. بشقاب شام را در وسط زیربشقابی قرار دهید.
3. دستمال را در سمت چپ بشقاب بگذارید.
4. چنگال را روی دستمال بگذارید.
5.  در سمت راست بشقاب، چاقو را نزدیک به بشقاب قرار دهید، تیغه آن به سمت بشقاب باشد. قاشق را در سمت راست چاقو قرار دهید. (توجه داشته باشید: پایین قاشق و کارد و پایین بشقاب همه باید هم سطح باشند.)
6. لیوان آب را کمی بالای بشقاب قرار دهید، بین بشقاب و وسایل‌ و تقریبا جایی در حدود ساعت 1 عصر از نظر مکانی نسبت به ساعت خواهد بود.

نکات مهم برای چیدن میز ساده

شما می توانید دستمال را در بالای بشقاب در میز قرار دهید، اما برخی عقیده دارند این کار یک حس رسمی بودن ایجاد می کند و از آن پرهیز می کنند
حالا که قوانین چیدن میز ساده را می دانید، می توانید میز شام و یا ناهار خود را یک سر  و سامان اساسی بدهید.

آموزش نحوه چیدمان سرویس چینی روی میز برای میهمانی ها
آموزش نحوه چیدمان سرویس چینی روی میز برای میهمانی ها

چگونگی چیدمان یک میز غیر رسمی

دانستن چگونگی چیدن یک میز غیر رسمی، همان مهارت میز ساده است اما زمانی بدرد می خورد که شما بدانید چگونه این میزها را با بشقاب های بزرگ بچینید. اساسا، این دو نوع میز یکسان هستند، اما در یک میز شام ساده، هیچ بشقاب بزرگ قرار ندارد و  فقط یک بشقاب شام و زیر بشقابی (معمولا مربع) وجود دارد. همچنین شما می توانید از یک بشقاب چینی کمکی استفاده کنید، اما باید اطمینان حاصل کنید که این کار ترکیب میز شما را ناهماهنگ نمی کند. اگر سالاد ندارید، ظرف سالاد استفاده نمی شود و فقط سرویس شام روی میز قرار می گیرد.

دستورالعمل چیدن میز غیر رسمی

1. زیربشقابی را روی میز قرار دهید.
2. بشقاب شام در وسط زیر بشقابی قرار می گیرد.
3. ظرف سالاد را در داخل بشقاب شام قرار دهید.
4. اگر قصد دارید که شام را با سوپ شروع کنید ، کاسه سوپ را در داخل بشقاب سالاد قرار دهید.
5. یک دستمال را در سمت چپ زیربشقابی قرار دهید.
6. در سمت چپ بشقاب، چنگال را روی دستمال بگذارید.
7.  در سمت راست بشقاب، چاقو را نزدیک به بشقاب و سپس قاشق قرار دهید.
8.  بالای چاقو، لیوان آب قرار دهید.
9. به سمت راست و کمی بالای لیوان آب، لیوان برای یک نوشیدنی دیگر قرار دهید.

 نکات مهم برای چیدن میز غیر رسمی

در صورت استفاده از نمک و فلفل برای هر مهمان به صورت انفرادی، آنها را در بالای زیربشقابی قرار دهید. در غیر این صورت، آنها را در نزدیکی مرکز میز بگذارید، یا اگر از میز مستطیل طولانی استفاده می کنید، آنها را در وسط انتهای میز قرار دهید.
مهارت در چگونگی چیدمان یک میز شام غیر رسمی با سرویس چینی نیاز به بازنگری و مشاهده نمونه های مختلف دارد.

آموزش نحوه چیدمان سرویس چینی روی میز برای میهمانی ها
آموزش نحوه چیدمان سرویس چینی روی میز برای میهمانی ها

نحوه چیدمان یک میز رسمی

اگر میزبان شامی رسمی و مهم هستید ممکن است برایتان جالب باشد که نحوه چیدمان یک میز رسمی چگونه است. بزرگترین تفاوت بین یک میز غیر رسمی و یک میز رسمی، استفاده از زیربشقاب هاست است که برای پذیرایی استفاده می شود. زیر بشقابی ها انواع مختلفی دارند ولی معمولا به طور سنتی در میهمانی های رسمی ما از زیر بشقابی گرد استفاده می کنیم.

چیدمان میز رسمی شامل موارد متعددی است:

یک پارچه میز، زیر بشقابی، بشقاب های شام (بشقاب ها و سرویس چینی شکل رسمی تر و زیباتری دارد)، کاسه سوپ، سالاد، تکه های نان، دستمال، چنگال سالاد، چنگال شام، چاقو، قاشق سوپ، چاقو کره، قاشق دسر، لیوان آب، لیوان نوشیدنی. اگر چه این ممکن است کمی سخت باشد، اما اگر به یاد داشته باشید که چگونه یک میز غیر رسمی را بچینید، چیدن یک میز رسمی با زیر بشقابی برایتان راحت تر خواهد بود.

چگونه یک میز رسمی بچینیم:

1. روی میز یک پارچه اتو کشیده شیک قرار دهید.
2. زیر بشقابی ( ترجیحا چینی  ) را جلوی هر صندلی قرار دهید.
3. در مرکز زیر بشقابی ، یک کاسه سوپ قرار دهید.
4. بشقاب نان را در سمت چپ زیر بشقابی قرار دهید (در شکل ساعت بین 10 تا 11 صبح ).
5. یک دستمال را در سمت چپ زیر بشقابی قرار دهید.
6.  در سمت چپ زیر بشقابی، چنگال سالاد را در بیرون آن قرار دهید و چنگال شام در داخل قرار دهید. شما می توانید چنگال را بر روی دستمال سفره یا مجاور آن یا به طور مستقیم روی رومیزی بین دستمال سفره و زیر بشقابی قرار دهید.
7. در سمت راست زیر بشقابی، چاقو را نزدیک به زیر بشقابی قرار دهید (تیغه رو به سمت زیر بشقابی) و سپس قاشق سوپ را بگذارید. نکته: تمام وسایل باید به صورت صحیح عمودی (چنگال سالاد، چنگال شام، چاقو و قاشق سوپ) و باید به طور مساوی، تقریبا 2،3 سانتیمتر فاصله داشته باشند و پایین همه ظروف باید با پایین زیر بشقابی هماهنگ باشد.
8. یک چاقو را به صورت افقی قرار دهید، تیغه را به سمت داخل در بالای بشقاب نان قرار دهید با دسته ای که به سمت راست است. (توجه داشته باشید: در تمامی چیدمان، تیغه به سمت داخل به سمت بشقاب باید باشد)
9. به طور مستقیم بالای زیر بشقابی ، یک قاشق دسر (یک قاشق چای خوری) را با دسته ای که به سمت راست است، قرار دهید.
10. بلافاصله بالای چاقو، لیوان آب را قرار دهید. در سمت راست لیوان آب و حدود چند سانتیمتر پایین، لیوان را بگذارید. لیوان نوشیدنی در سمت راست قرار می گیرد. (توجه: از آنجا که مردم به طور سنتی در طول شام آب بیشتری نسبت به نوشیدنیهای دیگر مصرف می کنند، آب به غذا نزدیک تر است).
11. در صورت استفاده از ظروف نمك و فلفل انفرادی برای هر میهمان، آنها را بالای قاشق دسر قرار دهید. در غیر این صورت، آنها را در نزدیکی مرکز میز قرار دهید یا اگر از میز مستطیل طولانی استفاده نموده اید، آنها را در قسمت انتها و وسط میز قرار دهید.
12.  در صورت استفاده از کارت روی میز، آن را بالای قاشق دسر قرار دهید.

نکات مهم برای چیدن میز رسمی

بعد از اینکه سوپ سرو شد و ظروف سوپ خوری جمع آوری می شوند، یک بشقاب سالاد، جای کاسه سوپ را می گیرد.
به طور سنتی، یک زیر بشقابی دارای جایی برای بشقاب شام است و پس از سرو سالاد حذف می شود.
اگر نمیخواهید میز را بعد از سرو سوپ جمع آوری کنید و ظروف شام را بچینید، می توانید یک بشقاب شام را در بالای زیر بشقابی قرار دهید.

آموزش نحوه چیدمان سرویس چینی روی میز برای میهمانی ها
آموزش نحوه چیدمان سرویس چینی روی میز برای میهمانی ها

بهترین سرویس های چینی را از سایت ظرفستان انتخاب کنید و به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری خرید را انجام دهید. بهترین قیمت ها و بهترین کیفیت ها در انتظار شماست.