در مطلب قبلی 5 نوع قابلمه را معرفی کردیم و شما را با مزایا و معایب آنها آشنا کردیم. در ادامه با ظرفستان همراه باشید تا با بقیه انواع قابلمه ها و مزایایشان آشنا شوید تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید.

در مطلب قبلی 5 نوع قابلمه را معرفی کردیم و شما را با مزایا و معایب آنها آشنا کردیم. در ادامه با ظرفستان همراه باشید تا با بقیه انواع قابلمه ها و مزایایشان آشنا شوید تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید.

1. قابلمه های نچسب

ظروف پخت‌وپز نچسب می‌توانند از جنس آلومینیوم آنودایزشده باشند که در این صورت سبک و نسبتا ارزان خواهند بود اما بدنه این ظروف در انواع گران‌تر معمولا از استیل یا مس ساخته می‌شود. حتما می‌پرسید که پس فرق‌ ظروف نچسب با قابلمه‌های برای مثال استیل در چیست؟ تنها تفاوت‌شان این است که با ترکیبات نچسب مثل تفلون یا سرامیک پوشش داده شده‌اند. اگر دغدغه‌های محیط‌زیستی دارید، سرامیک انتخاب محیط‌زیست‌دوستانه‌تری است.

مزایا

  • ظروف پخت‌وپز نچسب برای آشپزی با روغن کم بسیار مناسب‌اند. برخی برندها ادعا می‌کنند که این ظروف حتی بدون قطره‌ای روغن هم قابل‌استفاده‌اند. اما برای افزایش طول عمر ظروف نچسب بهتر است که حداقل با اندکی روغن چرب شوند.

  • به‌راحتی تمیز می‌شوند. اما نباید از سطوح زبر و مواد شوینده ساینده برای تمیزکردن‌شان استفاده کنید. ازآنجاکه چسبنده نیستند، اصلا نیازی هم به شست‌وشوی سخت نیست.

  • برخی ظروف نچسب درون فر هم قابل‌استفاده‌اند. اما باید حداکثر دمای قابل‌تحمل‌‌شان را روی جعبه محصول چک کنید.

معایب

  • پوشش نچسب این ظروف به‌مرور خش برمی‌دارد و پوسته‌پوسته می‌شود. بنابراین در ظروف نچسب به‌هیچ‌وجه از کفگیر و ملاقه فلزی استفاده نکنید.

  • این جنس قابلمه‌ یا تابه برای آشپزی با حرارت بالا مناسب نیست. ظروف نچسب با پوشش تفلون تحت دمای خیلی زیاد از خودشان ذرات و گازهای سمی آزاد می‌کنند. درمورد ظروف نچسب با پوشش سرامیکی هم باید دقت داشته باشید که دمای خیلی زیاد می‌تواند خاصیت نچسب‌بودن‌شان را از بین ببرد.

  • ظروف نچسب عمر نسبتا کوتاهی دارند. البته به کیفیت مواد اولیه و نحوه نگهداری هم بستگی دارد.

انواع مختلف قابلمه (قسمت دوم)
انواع مختلف قابلمه (قسمت دوم)

2. قابلمه های گرانیت

ظروف پخت‌وپز گرانیتی ربطی به سنگ گرانیت ندارند. بدنه این ظروف گویا در اصل فلزی است. اما لعابی که برای روکش‌کردن‌شان استفاده می‌شود به ویژگی‌های ظاهری گرانیت شباهت دارد و به همین دلیل به‌اسم گرانیت معروف‌اند.

مزایا

  • جزو سطوح غیرواکنشی محسوب می‌شوند و درنتیجه برای پخت طیف گسترده‌تری از مواد غذایی کاربرد دارند.

  • از ظروف پخت‌وپز چدنی سبک‌ترند.

  • به‌راحتی تمیز می‌شوند.

معایب

  • پوشش ظروف گرانیتی در مواردی ممکن است حاوی فلزات سنگین باشد. بنابراین ترجیحا از برندهای متعبر خرید کنید. کیفیت مواد اولیه نقش بسزایی در سلامت ظروف پخت‌وپز دارد.

  • در استفاده از این ظروف باید مواظب بود که خط‌وخش نیفتند و لعاب‌شان ساییده نشود.

  • معمولا به‌عنوان ظروف نچسب تبلیغ می شوند. اما گاهی از این بابت عملکرد چندان رضایت‌بخشی ندارند.

انواع مختلف قابلمه (قسمت دوم)
انواع مختلف قابلمه (قسمت دوم)

جمع‌بندی در مورد انواع جنس قابلمه

در این مطلب ویژگی‌های چند جنس قابلمه را خدمت‌تان معرفی کردیم. دیدید که هر جنس قابلمه ای مزایا و معایب خاص خودش را دارد و هیچ جنسی از همه لحاظ عالی نیست. اما به‌طور کلی استیل از لحاظ سلامتی برای استفاده روزمره جنس نسبتا مطمئن‌تری است. ظروفی که با مواد غذایی اسیدی یا قلیایی واکنش نمی‌دهند طبیعتا برای پخت انواع بیشتری از غذاها کاربرد خواهند داشت. ظروف دارای سطوح واکنش‌پذیر برای پخت هر نوع غذایی مناسب نیستند. استفاده و نگهداری از ظروف دارای سطوح لعاب‌کاری‌شده و روکش‌دار هم به مراقبت زیادی احتیاج دارد.

شدیدا توصیه می‌کنیم برای هر جنس قابلمه‌ ای حتما دستورالعمل تولیدکننده را برای استفاده و نگهداری از ظرف خریداری‌شده بادقت مطالعه کنید. ببینید ظرفی که خریده‌اید آیا از سوی تولیدکننده قابل‌استفاده در فر ذکر شده است یا نه. توجه به حداکثر دمای قابل‌تحمل و نکات شست‌وشو هم یادتان بماند.