مس یکی از مواد معدنی کمیاب ضروری است که برای سلامت بدن حیاتی می باشد. مس دارای خواص ضدمیکروبی، ضد سرطان، ضد التهاب و آنتی اکسیدانی بوده و به خنثی کردن سموم کمک می کند.

مس یکی از مواد معدنی کمیاب ضروری است که برای سلامت بدن حیاتی می باشد. مس دارای خواص ضدمیکروبی، ضد سرطان، ضد التهاب و آنتی اکسیدانی بوده و به خنثی کردن سموم کمک می کند.
بهترین و بی ضررترین ظروف برای پخت غذا در رده اول ظروف سنگی(سفالی) می باشند که هیچ ماده ی مضری در ساخت آنها بکار گرفته نشده است، ولی ایراد بزرگ این ظروف این است که غذا در آنها دیر پخته می شود.
پس از ظروف سنگی در رده ی دوم ظروف مسی قرارگرفته اند. یون های مس موقع پخت در این ظروف در غذا آزاد شده و با ایجاد نشاط و انرژی در بدن، کسالت و خستگی را از بین برده و باعث طول عمر بیشتر نیز می شوند.
بهترین غذا جهت پخت در ظروف مسی، غذاهای آبکی همچون خورشتهاست که یون بیشتری را جذب می کند.
ظروف مسی با این خاصیت می توانند میکروارگانیسم های موجود در آب را کشته و آب را برای نوشیدن مناسب کنند. بعلاوه آب ذخیره شده در ظروف مسی (ترجیحا به مدت 10 ساعت) کیفیت خاصی را به دست می آورد.

منابع مهم مس:

این ماده در منابع غذایی متعددی همچون جگر، گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات، غلات کامل، آرد سویا، سبوس گندم، بادام، آووکادو، جو، سیر، آجیل‌ها، جوی دو سر، چغندر و عدس موجود است. مس همچنین از طریق نوشیدن آب از لوله‌های مسی و یا خوردن غذاهای طبخ شده در ظروف مسی وارد بدن می‌شود. صدف غنی ترین منبع مس در طبیعت است. محتوای مس در غذاهایی که محتوای اسیدی بالایی دارند یا در طولانی مدت در قوطی حلبی نگهداری می‌شوند از دست می‌رود.

رابطه ظروف مسی و حفظ سلامت
رابطه ظروف مسی و حفظ سلامت

مهمترین مزایای استفاده از ظروف مسی :

پیشگیری از پیری زودرس

مس ماده ای طبیعی برای جلوگیری از پدید آمدن چین و چروک در پوست بدن است زیرا دارای آنتی اکسیدان های قوی است و می تواند سلول های پوستی را بازسازی کند. مس همچنین حجم تولید ماده مِلانین را که محافظ پوست در برابر تابش خورشید است، افزایش می دهد و زخم ها را زودتر بهبود می بخشد. مس نقش بسیار مهمی در سنتر هموگلوبین، میلین، ملانین و کلاژن دارد و وجود این ماده برای جلوگیری از بروز چین و چروک بسیار ضروری است.

بهسازی گوارش بدن

نگهداری آب در ظرف مسی و نوشیدن آن در لیوان مسی باعث دفع گازها و رفع مشکل سوء هاضمه می شود زیرا مس باعث حرکت بهتر معده و بهبود هضم غذا می شود. مس همچنین سم ها را از بدن دفع می کند خصوصاٌ اگر آب را در لیون مسی پیش از خوردن صبحانه بنوشی.

کاهش وزن

آبی که در لیوان مسی نوشیده شود، نه تنها سوء هاضمه را برطرف می کند، بلکه باعث بهبود سوخت و ساز بدن (متابولیسم) و کاهش وزن می شود. مس به بدن در تجزیه چربی و خلاص شدن از آن بسیار می کند.

رابطه ظروف مسی و حفظ سلامت
رابطه ظروف مسی و حفظ سلامت

افزایش کارآیی مغز

مس باعث تولید ماده میالین می شود. ماده میالین مسئول ساماندهی سیستم عصبی مغز است و آب نوشیدن در لیوان مسی باعث افزایش قدرت مغزی و فکری می شود. از لحاظ پزشکی نیز استفاده از لیوان مسی برای نوشیدن آب باعث نابودی سلول های سرطانی، التیام زخم ها و افزایش کارکرد قلب می شود.

بهبود آرتروز:

مزایای مس مرتبط با خاصیت ضد التهابی آن است که می‌تواند در کاهش نشانه‌های آرتروز مفید باشد. بازار مصرف کنندگان نیز با دستبند های مسی و نیز سایر لوازم تزیینی پر شده است که می‌تواند این شرایط را درمان نماید. مس می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای آرتروز به کار رود. ذخیره کردن آب در یک ظرف مسی می‌تواند آب را غنی از مس سازد. این آب می‌تواند سیستم عضلانی بدن را تقویت کند. بنابراین صبح زود به هنگام بیدار شدن از خواب این آب را بنوشید. بعد از نوشیدن آب، در کل روز پر انرژی خواهید بود زیرا متابولیسم بدن شما منبع خوبی از مس برای فرآیندهای روزانه خود خواهد داشت.

رابطه ظروف مسی و حفظ سلامت
رابطه ظروف مسی و حفظ سلامت

رنگ مو و چشم:

مس یک ماده ضروری برای رنگدانه تیره طبیعی ( ملانین) است که به پوست، مو و چشم رنگ می‌دهد. مصرف مکمل‌های حاوی مس نیز می‌تواند به محافظت در برابر خاکستری شدن مو کمک کند بنابراین اگرچه بیشتر افراد این موضوع را نادیده می‌گیرند اما مس یک ماده معدنی مهم برای جوان دیده شدن شماست. مس همچنین در نگهداری رنگ چشم‌های شما نیز بسیار موثر است. مس به همراه روی در نگهداری رنگ زیبای چشم‌های شما بسیار مهم است.

استفاده بهینه از آهن و قند بدن:

مس به جذب آهن از دستگاه گوارش و انتشار آن از محل ذخیره سازی اولیه همچون کبد کمک می‌کند. این ماده همچنین می‌تواند به کاربرد قند در بدن مفید باشد. با کمک به جذب آهن از غذاها و سایر منابع؛ مس می‌تواند به تعداد گلبول‌های قرمز سالم نیز کمک کند. بدون منبع آهن مناسب در بدن، افراد از کم خونی رنج خواهند برد که به کم خونی ناشی از فقر آهن شناخته شده است. این شرایط می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث ایجاد علایمی همچون خستگی، درد عضلانی، مشکلات گوارشی و ضعف عمومی می‌شود.

انرژی بیشتر:

مس برای سنتر آدنوزین تری فسفات که منبع انرژی برای بدن است بسیار ضروری است. این ماده بر روی تولید انرژی بدن اثر می‌گذارد. مس به عنوان کاتالیزور در احیای اکسیژن مولکولی به آب عمل می‌کند. زمانی که مس کافی در بدن خود داریم، انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های خود را خواهیم داشت.

خواص آنتی باکتریایی:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مس می‌تواند رشد باکتری‌ها را متوقف کرده یا نابود کند. این ماده همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از تلف شدن انرژی مازاد برای مبارزه با عفونت‌ها جلوگیری نماید.

تنظیم غده تیروئید:

مس نقش بسیار مهمی در عملکرد مناسب غده تیروئید بازی می‌کند. با این حال، مس اضافی نیز می‌تواند مانع از عملکرد صحیح این غده شود. بنابراین باید سطح متعادلی از مس در خون حفظ شود در غیر اینصورت فعالیت‌های هورمونی متعادل نخواهد بود و ممکن است باعث ایجاد نشانه‌های کم کاری یا پرکاری تیروئید در بدن شود.

رابطه ظروف مسی و حفظ سلامت
رابطه ظروف مسی و حفظ سلامت

تشکیل سلول‌های قرمز خون:

مس در تولید گلبول‌های قرمز خون بسیار ضروری است. مس مسئول جذب کارآمد آهن از منابع غذایی است.

سیستم ایمنی بدن:

مس بخش بسیار مهمی از فرایند درمان زخم‌هاست. این ماده به عنوان یک سازنده ایمنی خوب عمل می‌کند و به عنوان درمانی برای کم خونی فعالیت خواهد کرد. همین امر باعث می‌شود بدن سریع‌تر و بهتر با بیماری‌ها مبارزه کند و منجر به تسریع فرایند درمان می‌شود.

کاهش کلسترول:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مس می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و به افزایش کلسترول خوب خون کمک نماید. همین امر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته و حملات قلبی را کاهش می‌دهد.
بدن انسان روزانه به صدها یون مس نیاز دارد، که با استفاده از ظروف مسی بخش مهمی از این نیاز بدن رفع می شود.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که باید دقت داشت که سطح داخلی ظروف مسی قلع کاری (سفیدکاری) شده باشد، در غیر اینصورت پخت غذا در آنها مضر می باشد.

به نظر شما بهترین ظروف مسی را کدام شهر دارد؟

فراموش نکنید که سایت ظرفستان بهترین سرویس های چینی را از بهترین برندهای ایرانی با بهترین قیمت ها ارائه می کند. پس حتما یک سر به این سایت بزنید.