همانطور که از اسمش پیداست چینی استخوانی یک نوع چینی است که در مواد اولیه آن از پودر استخوان استفاده شده است. تفاوت دیگری که چینی استخوانی با چینی پرسلین دارد در نحوه پخت یا حرارت دهی به خمیر اولیه است.

اگر قصد خرید سرویس جهیزیه داشته باشید و یا تصمیم گرفته باشید که یک سرویس غذا خوری جدید برای منزل تهیه کنید، حتما سری به پاساژها و مراکز خرید ظروف چینی واقع در میدان شوش تهران زده اید.

وارد مغازه که می‌شوید با طرح ها و مدل‌های مختلف ظروف روبرو می‌شوید و فروشنده تمام تلاش خود را می‌کند تا انواع سرویس غذاخوری را به شما معرفی کند. پس از خروج از فروشگاه سردر گم می‌شوید که اختلاف واقعی آنها در چه بود.

انواع ظروف غذاخوری شامل: ظروف چینی، چینی استخوانی یا بن چاینا، چینی نیو بن و آیروپال یا آرکوپال به شما معرفی می‌شوند. با ظروف چینی یا پرسلین و ظروف آرکوپال و آیروپال از قدیم آشنا بودیم. آنچه شاید برای همه ما تازگی داشته باشد ظروف چینی استخوانی و نیو بن است.

چینی استخوانی چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست چینی استخوانی یک نوع چینی است که در مواد اولیه آن از پودر استخوان استفاده شده است. تفاوت دیگری که چینی استخوانی با چینی پرسلین دارد در نحوه پخت یا حرارت دهی به خمیر اولیه است.

چینی استخوانی نیاز به دو بار پخت دارد، دمای بالا (1250 ℃) و دمای پایین (℃1150)، که مرحله لعاب نیز نامیده می‌شود. برای محصولات چینی استخوانی تزئین شده، فرآیند پخت و حرارت دادن حتی پیچیده‌تر است و ممکن است به 3-5 بار پخت برسد.

ویژگی های چینی استخوانی چیست؟

ظروف چینی استخوانی که به عنوان چینی با کیفیت عالی در جهان شناخته می‌شود، دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:

شفافیت

با نگه داشتن یک قطعه چینی استخوانی در برابر نور، می‌توان عبور نور را از بدن چینی استخوانی مشاهده کرد.

– رنگ و وزن

افزودن خاکستر استخوان به مواد اولیه، به ظروف چینی استخوان رنگ سفید شیری می‌دهد، همچنین این ظروف از سایر محصولات چینی و سرامیکی سبک‌تر هستند، این ویژگی‌ها باعث محبوبیت بیشتر چینی استخوانی می‌شود.

– استقامت

با این وجود که این ظروف سبک، نیمه شفاف و شکننده به نظر می‌رسند، در عین حال قوی‌ترین ظروف چینی هستند. امتیاز مقاومت در برابر سایش، آن را به گزینه‌ای مطلوب و عالی برای ظروف پذیرایی، هتل‌ها، سالن‌های غذاخوری و استفاده روزانه تبدیل کرده است.

– شستشوی آسان

سطح ظروف چینی استخوانی پس از دو بار پخت و لعاب دادن، بسیار صاف است و این امر سبب می‌شود که شستشوی آن بسیار آسان باشد. این ویژگی باعث می‌شود ظروف غذاخوری و چای چینی استخوانی برای خانم‌های خانه دار مطلوب باشد.

– فاقد عناصر سمی مانند سرب و کادمیوم است

فقط داشتن ظاهری جذاب کافی نیست. مسئله ایمنی و بهداشت مهم‌ترین موضوعی است که مردم به آن اهمیت می‌دهند. این ظروف فاقد عناصر سرب و کادمیوم بوده و به عنوان ایمن‌ترین ظروف مطرح می‌شوند. ماده خاکستر استخوان موجود در خمیر اولیه آن، برای سلامتی مضر نبوده، زیرا خاکستر استخوان دارای عناصری است که برای سلامتی مفید است.

عوامل کلیدی برای تفاوت چین استخوانی با سایر محصولات چینی و سرامیکی

1- محتوای خاکستر استخوان.

هرکشور استاندارد خاص خود را در مورد درصد خاکستر استخوان اضافه شده به خمیر اولیه چینی دارد. کشور چین، حدود 36٪ خاکستر استخوان به خمیر اولیه اضافه می‌کند تا طبق استاندارد ملی خود آن را چینی استخوانی بنامد، در حالی که این میزان برای ایالات متحده، 25٪ و برای کشور انگلیس، 30٪ است.

2- دو بار حرارت دادن به خمیر اولیه

فرآیند پخت یا حرارت دادن اختلاف دیگری است که در تولید چینی استخوانی نسبت به چینی پرسلین وجود دارد. ظروف چینی با یک بار پخت تولید می‌شوند، در حالی که چینی‌های استخوانی با دو بار پخت تولید می‌شوند.
تفاوت بین چینی استخوانی یا بن چاینا و نیو بنچینی نیو بن در واقع نوعی ظرف چینی سفید است که با افزودن مواد معدنی و اکسید کلسیم (که عناصری مشابه خاکستر استخوان دارد) به ماده اولیه تولید می‌شود که از نظر درجه حرارت پخت و تغییر شکل پذیری، جذب و شفافیت با ظروف چینی پرسلین تفاوت دارد. بنابراین ظاهری مشابه چینی استخوان دارد.

باید به این نکته توجه کرد، در حالی که نیو بن ممکن است ظاهری صاف و شیری همانند چینی استخوانی داشته باشد، از نظر مواد اولیه و بافت کاملاً متفاوت از چینی استخوانی است. چینی استخوانی حاوی بیش از 36٪ خاکستر استخوان است، در حالی که در نیو بن خاکستر استخوان اضافه نشده است. علاوه بر آن همانطور که گفته شد، چینی استخوانی با دو بار حرارت دادن در دو دمای مختلف تولید می‌شود، در حالی که نیو بن، مانند سایر ظروف چینی، با یکبار حرارت دادن تولید می‌شود.

در مقایسه با نیو بن، چینی استخوانی دارای ظاهری سفید‌تر، با شفافیت بالاتر و وزن سبکتر است.

ظرفستان، برای رفاه حال شما در ایام کرونا، سایتی را راه اندازی کرده تا بتوانید به راحتی انواع سرویس های چینی، سرویس های آرکوپال و … را همراه با قیمت ها و اطلاعات آنها مشاهده کرده و با چند کلیک ساده خرید خود را انجام داده و درب منزل تحویل بگیرید.